De 7 fasen waar we als weggebruiker doorheen gaan

Nog altijd gebeuren er veel verkeersongevallen, maar wie kunnen we hiervan de schuld geven? Een gevaar op de weg, dat bent u nooit zelf. Althans, dat denkt u. Wellicht heeft u het ongeluk niet zelf veroorzaakt, maar u had het misschien wel kunnen voorkomen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. In dit artikel worden de zeven fasen beschreven die veel chauffeurs bekend in de oren klinken. Wat kunt u doen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Bewustwording is de eerste stap.
Fase 1: ‘lk rijd beter dan andere bestuurders’
Veel chauffeurs zijn in de veronderstelling dat ze beter rijden dan hun familie en vrienden. Wist u dat 94% van alle ongelukken komt door een menselijke fout? En 80% daarvan komt door onoplettendheid. We houden onszelf voortdurend voor de gek door te denken dat auto-ongelukken ons niet overkomen doordat we zo ‘goed’ kunnen rijden. U waant zich onsterfelijk. Helaas. Goed kunnen rijden draait niet om een ongeluk veroorzaken, maar op het voorkomen ervan. U maakt veel kilometers en ervaart een zekere mate van routine in autorijden. Chauffeurs moeten continu alert zijn op hun eigen rijgedrag en dat van een ander. Na enige tijd sluipt dat er nog wel eens bij in. Creëer meer bewustwording tijdens het rijden door bijvoorbeeld trainingen te volgen, met een rijcoach in zee te gaan, met collega’s in gesprek te gaan etc. Dit houdt u scherp. U zult zich verbazen hoeveel er nog valt bij te leren. Informeer bij uw wagenparkbeheerder naar de mogelijkheden.
Fase 2: ‘Ik kan heel goed multitasken’
We geloven graag dat we meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Uit onderzoek blijkt dat ‘multitasken’ niet bestaat, maar we zijn wel heel goed in het wisselen van taken. Het werkgeheugen in ons brein kan slechts één element tegelijkertijd verwerken. Als de ene taak is afgerond, schakelen we razendsnel naar de andere taak. Rijden en sms’en tegelijk. Dit kan goed gaan wanneer alle andere omstandigheden enigszins hetzelfde blijven. Maar als de wagen voor je plotseling remt dan kan die omschakeling, die zeventiende van een seconde in beslag neemt, ernstige gevolgen hebben. Wist u al dat u de functie ‘niet storen tijdens autorijden’ kunt gebruiken? Als er iemand u een bericht stuurt, ontvangt deze persoon een automatisch antwoord waarin staat dat u aan het rijden bent.
Fase 3: ‘Ik kan prima sms'en bij stoplichten’
Wanneer u aan het rijden bent, laat u uw telefoon liggen. Maar zodra u stilstaat voor het stoplicht, stuurt u toch even snel dat berichtje. Eerder dit jaar bleek uit een Australisch onderzoek dat 62% van de bestuurders toegeeft dat ze hun telefoon gebruiken voor het stoplicht. Want wat kan er nou gebeuren als we toch al stilstaan? In een gesimuleerde test zagen 14 van de 15 sms’ende bestuurders niet dat een auto hen benaderde op het kruispunt, terwijl de niet-sms’ende bestuurders die wel zagen.
Fase 4: ‘Handsfree bellen is oké en niet erger dan praten met een passagier’
Uw hersenen moeten harder werken om gesprekken via een telefoon te verwerken dan door in het echte leven met iemand te praten. Ongeacht of u handsfree belt of niet, de kans op een verkeersongeval wordt aanzienlijk hoger als u een gesprek heeft via de telefoon. Probeer het plegen van telefoontjes vermijden in de auto.
Fase 5: ‘De technologie van mijn wagen maakt me veilig’
Mensen denken dat ingebouwde oplossingen veilig zijn. Het tegendeel is waar. Het gebruik van systemen - zoals entertainment, communicatie en navigatie - vergroot de mentale belasting van bestuurders. Dat kan weer leiden tot een verkeersongeval. Daarnaast worden dergelijke systemen vaker gebruikt dan een standaard mobiele telefoon, omdat ze deze als veilig beschouwen.
Fase 6: ‘Ik kan het me niet veroorloven om de productiviteit in mijn wagen te verliezen.’
Het is zo handig, of het lijkt in ieder geval zo. U zit achter het stuur en kunt het verkeer overzien, dus doen we er wat ‘bij’. Als u uw hersenen gebruikt om te rijden, heeft u niet veel van uw brein over om overige rationele beslissingen te nemen. Wanneer u met collega's praat tijdens het rijden, bent u minder gefocust op de weg. Wist u zelfs dat bedrijven die een communicatieverbod hebben geïntroduceerd bij hun chauffeurs, hun prestaties hebben verbeterd?
Fase 7: ‘De feiten accepteren’
Door op de weg te concentreren en deze tips te volgen, wordt uw veiligheid (en die van anderen) verhoogd. Zoals eerder vermeld, wordt 94% van de ongevallen veroorzaakt door het rijgedrag en de houding van de bestuurder, terwijl 80% te wijten is aan onoplettendheid.
Onze filosofie? Niet wachten op incidenten of schades, maar deze voorkomen.
Met Hello Mobility heeft u grip op alle vlakken van uw wagenpark. Zo verbeteren wij het rijgedrag, en houden we uw wagenpark verzekerbaar. Dat doen we vooral door u en uw chauffeurs bewust te maken van de invloed die u heeft op uw wagenpark. Onze coaches hebben jarenlange ervaring met het beheer van wagenparken.
Zo werkt het

Of laat gelijk uw gegevens achter voor een gratis intakegesprek

Hello Mobility garandeert binnen 12 maanden lagere schadelast en brandstofkosten. Zo niet, geld terug.
Bron: eDriving, The 7 Stages of Distraction Denial, 25 april 2017.
Hello Mobility is altijd slechts één telefoontje van u vandaan. Ook nu.
Copyright 2019 Hello Mobility - All rights reserved | Cookies