Optimaal plannen zonder tijdverlies: het nut van rijgedrag monitoring

Frank Derks is verantwoordelijk voor de planning bij transportbedrijf AVG in Gennep.
Welke problemen ondervond u met uw wagenpark?
Dat waren er meerdere. Zo hadden we intensief radiocontact nodig voor de planning van de voertuigen, hadden we geen inzicht in de actuele rijtijden en het rijgedrag en was het brandstofverbruik goed monitoren een hele klus.
Welke verbetermaatregelen heeft u toegepast?
In overleg met Tom Rodenburg, coach en risicodeskundige hebben we meetapparatuur aangeschaft. Hiermee hebben we onderstaande verbeteringen doorgevoerd:
Radioverkeer niet meer nodig
Veel van onze voertuigen rijden korte ritten en leveren ‘just in time’ op verzoek van de klant. Om snel het juiste voertuig voor een rit te vinden, hadden we voorheen intensief radiocontact met onze chauffeurs. Door de meetapparatuur zien we nu in één oogopslag waar onze voertuigen zich bevinden en kunnen we optimaal ritten plannen. Eén berichtje naar de chauffeur en het is geregeld. Geen radioverkeer meer, een overzichtelijke planning en rust voor de chauffeur.
Maximale rijtijd optimaal gebruiken
We plannen alle voertuigen nu efficiënt in omdat we inzicht hebben in de rijtijden. Dat leidt tot meer ritten per week per voertuig. Dit stelt ons in staat optimaal gebruik te maken van de maximale rijtijd per chauffeur zonder tijdverlies of onnodige overschrijdingen.
Maandelijks overzicht van brandstofverbruik
Voorheen was het handmatig bijhouden van het brandstofverbruik een hele klus. Nu krijgen we een maandelijks overzicht van het verbruik.
Inzicht in rijgedrag
Inzicht in rijgedrag was vooral een hulpmiddel bij het achterhalen van een schade-oorzaak. Belangrijker vinden we de preventieve werking. Doordat we nu dagelijks inzicht in het rijgedrag van iedere chauffeur hebben, worden ze zich bewust van hun rijstijl en wat er eventueel beter kan.
Hoe is de implementatie verlopen?
Bovenstaande inzichten gebruiken we nu tijdens functioneringsgesprekken met onze chauffeurs. Met als doel bewustwording, schadepreventie en lagere onderhoudskosten, brandstofverbruik en schadelast.
Wat is voor u de toegevoegde waarde van rijgedrag monitoring?
De preventieve werking die er vanuit gaat. Het leidt tot bewustwording bij zowel de planner als de chauffeur.
Over AVG Transport Heijen BV
AVG Transport Heijen BV vervoert bouwstoffen voor de bouw en reststoffen uit de industrie. De afgelopen twee jaar is de transportcapaciteit toegenomen met 40% naar 60 voertuigen . De diversiteit aan soorten voertuigen vraagt veel kunde van onze chauffeurs. Daarom is product- en voertuigkennis een belangrijk onderdeel van het vakmanschap van de AVG-chauffeur. Met de meetapparatuur hebben de planners nu een handige tool om chauffeurs doorlopend te instrueren en te begeleiden in hun rijgedrag, brandstofverbruik en onderlinge communicatie.
Hello Mobility is altijd slechts één telefoontje van u vandaan. Ook nu.
Copyright 2019 Hello Mobility - All rights reserved | Cookies